Lydighetstrening

Jeg er så imponert! Lara har nok kommet over en eller annen terskel nå, for plutselig er hun helt på nett igjen når det gjelder lydighet. Vi har nå hatt 2 lydighetsøkter etter hverandre (en på søndag og en i går-torsdag), og begge gangene har hun hatt stålfokus!
I går trente vi:
Lineføring: Dette går rimelig strålende nå. Vendinger og stopper er ganske prikkfrie. Vi må trene litt mer på å sette seg rett.. Hun setter rompa litt til siden. Jeg tror forandringen kom da jeg sluttet å forlange at hun skulle gjøre det. Nå blir det mer frivillig, og da er hun lett å jobbe med.
Stå: Dette er noe vi akkurat har begynt å trene på, men hun kan allerede kommandoen. Vi går fram, jeg sier stå, stopper og det samme gjør Lara, når hun står, tar jeg et skritt fram og står foran henne. Jeg gir henne belønning der hun står, og det fungerer fint. (kanskje litt annerledes metode enn andre bruker, men det funker da..)
Dekk-bli: Dette kan hun! Da jeg trente dette alene, lå hun veldig fint. Etterpå skulle vi ha fellesdekk, og da løp hunden ved siden av - det ble litt mye fristelse.. :-) Men, jeg tror vi fikk til en god avslutning på det også.

Etterpå trente jeg Pondus litt. Han er så desperat på godbiter at både mennesker og hunder blir uinteressante! Han kan bli utrolig flink, for godbiten er så sterk at han vil gjøre alt for den! I går hadde han 100 forskjellige posisjoner for å få godbit uten at jeg ga kommando.. "Her prøver jeg alt! "-taktikk! Han jobber også godt på kommando, så nå kan han både sitt, dekk og delvis bli. Vi trener det sakte fram, for han er ikke vant til å jobbe. Men, han liker det, så jeg tror han kan bli alle tiders lydighetshund:-)

Det var ganske så stille i huset i går kveld, for begge var helt kjørt i hodet. De lå flate resten av kvelden!

Kommentarer

Populære innlegg