Gå tur..

Lara er en ivrig turgåer, og som regel er det full fart med nesa i bakken. Hun er veldig opptatt av å spore uansett hvor vi går. Nå begynner også kommandoen på plass - fot for så vidt å komme på plass også, men hun skjærer avgårde igjen etter at belønningen har kommet. Hvordan skal jeg få henne til å holde oppmerksomhet mot meg etter belønning? hmm... Som sagt er jeg ny i gamet.. Det kommer vel etterhvert.

Det andre vi sliter med, er bjeffing på folk vi går forbi når vi er på tur. Nå er hun ganske selektiv i hvem hun bjeffer på, men jeg er ikke sikker på om jeg synes valget hennes er særlig bra.. Hun bjeffer nemlig på barn!!! Til nå har jeg ikke helt forstått hvorfor, men så kom min kjære ektemann med et kjempetips! Hos oss har vi nemlig et stort vindu ut mot veien, og der står ofte Lara og kikker (les bjeffer) på folk som går forbi. Og her går det mange skoleunger forbi hver dag. Noen av disse har visst ertet henne utenfor vinduet, så kanskje ligger forklaringen her?? Hun er jo alene hjemme på dagtid innimellom, og da er jo ikke vi der til å korrigere hverken henne eller ungene.. Løsningen kan være å ha henne i bur mens vi er borte, men jeg er litt motstander av det også. Jeg synes hun skal få gå løs i huset sitt.. :-)
Nå skal vi heldigvis flytte til sommeren, så problemet blir jo borte av seg selv, men jeg må finne en løsning fram til da.

Og hvordan skal jeg få henne til å slutte med den bjeffinga?? :-)

Kommentarer

Unknown sa…
Hei!

Artig å finne andre hoffesider som en kan følge med på innemellom! Jeg har også en hoffe, og her kan du evt. lese litt mer om oss: http://trinehalv.googlepages.com/

Når det gjelder bjeffing er det ofte en tålmodighetsprøve å bli kvitt. Er det mest bjeffing inne eller også når hun møter folk ute? Inne hadde jeg ville sørget for at hun ikke fikk stå å bjeffe (vokte), og hvis du ikke vil bruke bur, kan du jo enten trekke for gardiner (markiser eller noe slikt), eller prøve å hindre henne i å stå i vinduet (sette noe foran vinduet). Jeg er også litt usikker på å bruke bur hjemme, tror ikke de har vondt av det, men likevel... Mulig vi er mer pysete enn hundene. Lykke til videre med arbeidet, det er håp om å få redusert det en del!

Artig at dere er med i NRH, vi trener også bruks, men jeg kan ikke rykke ut på redning og da mistet jeg litt gnisten på det. Titter innom bloggen litt senere også!

Trine og Khiva
May Lisbeth sa…
Hei!

Så koselig at du har lagt igjen svar til meg:-)
Vi har bestemt oss for å bruke bur til henne når vi er borte. Da får hun ikke muligheten til å se ut, og jeg tror hun blir mindre stresset av det.
Når det gjelder ellers, kommer vi ikke til å bruke buret, men fysisk fjerne henne fra vinduet når hun setter seg der. Voktingen når vi er hjemme har begynt å bli litt bedre, heldigvis:-)

May og Lara

Populære innlegg