Information overload!

Lara og jeg har vært på kurs - igjen! Intensivkurs i lydighet, het det. Og gjett om den tittelen er beskrivende!
Rosita Johansen tok oss gjennom en helg med tips & tricks til hvordan vi skal komme videre med hundene våre. Hun er en engasjerende og inspirerende, og jeg tror jeg også må si, tålmodig instruktør. Men, jeg føler at jeg nok en gang satt igjen med et inntrykk av at det er hundeføreren - altså meg - som trenger dressur. Det er så mange små detaljer å tenke på. Alt jeg som hundefører gjør, er jo signaler til min hund. Det har jeg jo vært bevisst på fra før, men i helga fikk jeg enda noen aha-opplevelser.

I tillegg har Lara og jeg startet på klasse II øvelsene. Det er veldig gøy at vi kan begynne å tenke neste klasse.
Jeg er usikker på om vi klarer opprykk, men uansett er det gøy med variasjon, både for meg og Lara. Og   Rosita hadde utrolig fine metoder for å lære inn nye øvelser. For meg er jo alt nytt, siden Lara er min første "treningshund". Jeg ser at det krever erfaring for å kunne komme på alle disse finurlige metodene å gjøre øvelsene gøy på. Jeg håper jeg også en dag blir så flink til å trene hund!
I helga har Lara og jeg trent på:

Innkalling med stå: 
Hun har en flott stopp med bakoverdrift, så her må vi bare jobbe hardt! I tillegg må vi jobbe med innkomsten. Hun kommer inn, men nølende og setter seg skjevt. Og det som er ennå morsommere er at hun selv velger om hun skal gå rundt meg, eller om hun skal komme inn på venstre side.. Her har nok mor belønnet litt av hvert, ja.. Jeg har vel egentlig vært sjeleglad om hun har kommet inn.. Så nå må vi gjøre en jobb her! Men, jeg lærte fine triks for å få til det, så her er det kun mengdetrening som gjelder!

Avstandsdirigering: 
Dette blir jo fra nyttår en øvelse i klasse I også. Lara tar kommandoene, men jeg ønsker å få en bedre oppsitt, så nå jobber vi med det. En metode er å trene "bamse", en annen, som kanskje er bedre for store hunder, er å få hunden til å sette seg opp etter godbiten. Holde den litt høyt sånn at hun må jobbe etter den. Det funket godt på Lara i alle fall.

Apport:  
Lara apporterer både tre og metall, så her får vi ikke så store problemer. Den største utfordringen blir å lære henne å ta midten av apporten. Hun skal liksom ta disse klossene på siden.. Men, ved å bruke metall-apport, tror jeg at det skal gå greit. Hun tok den korrekt, for den er mer "ekkel". Vi får veksle på litt! Så nå vet jeg hva jeg ønsker meg i julegave!!!

På plass: 
Lara har egentlig ikke hatt problemer med å sitte pent på plass, men i det siste har hun begynt å sette seg langt ut, og ofte litt skjevt. Jeg tror det har en sammenheng med at jeg har klart å tråkke på henne ved et par tilfeller. Men, vi skal i alle fall jobbe mye med dette på kort avstand.

Ellers har jeg også tatt med meg noen triks rundt å bruke musematte og boks for å trene bakpartskontroll, så dette skal vi også prøve oss på. Det så ganske gøy ut! Om ikke annet, kan vi bruke det som litt adspredelse.. :-) Fin potet-trening!!

Jeg har opprettet et nytt begrep i hundetrenings-verden. I alle fall i min verden.. Nemlig potet-trening!
Definisjonen på potet-trening er: all den treningen man kan gjøre med hunden mens potetene koker. Det er alle disse små øvelsene man kan gjøre på kjøkkengulvet og som er gull verdt for treningen!

Tusen takk til en flott kursgjeng og en dyktig instruktør for en flott hundehelg!! Jeg storkoste meg!

Kommentarer

Populære innlegg