Jul 2010

Nå er det sannelig lenge siden det har vært oppdatert noe som helst på denne siden. Tiden har løpt fra oss her i Snertingdal. I senhøstes og oppstart av vinteren har det ikke blitt mye trening og aktivitet på oss. Etter å ha deltatt litt for aktivt på Dogs4All, ble alle hundene her syke. De fikk kennelhoste, på tross av at de er vaksinerte alle sammen. I følge ukjente kilder, har det vist seg at dette var en spesielt aggressiv form for kennelhoste. Vi har til og med hørt om en hunde-eier som opplevde å miste sin kjære hund etter å ha vært på Dogs4All - av kennelhoste!
Nicko ble veldig syk, og hadde 40,5 i feber da vi reiste til veterinæren med han. Da var han svært hoven i halsen, og kunne ikke bruke tungen sin. Han fikk ikke i seg verken vått eller tørt. Tungen, halsen og mandlene var så hovne at tunga rett og slett ikke kunne brukes. Det var sjokkerende å se hvor dårlig form han var! Begge tispene hostet og nøys også, men heldigvis ble de bare forkjølet, med litt forhøyet temperatur.
Her kommer min oppfordring til alle hunde-eiere: Ikke ta med syke hunder til steder der det er fullt av andre hunder! Utstillinger og messer som Dogs4All er store smittekilder, og vi kan da vel ikke være så egoistiske at vi tar med oss syke hunder til et sted vi vet vi smitter andre, bare for å få en tittel?? Jeg vet at denne bønnen antakeligvis er fånyttes, men håper likevel at noen flere tenker litt lengre før de tar med seg syke hunder til slike tilstelninger. Heldigvis gikk det bra for oss, men tankene mine går til denne hunde-eieren som mistet sin hund på grunn av andres egosime.

På grunn av sykdom og ekstremt lave temperaturer, har vi ikke trent mye i siste del av året. Men, nå har hundene endelig sluttet å hoste, så nå er det håp for at vi kan være mer aktive på nyåret! Dette har vært langvarig!
Lara og Pia gav meg julegaver i år, og av Pia fikk jeg tennisballer. Hun vil så gjerne leke med ball... Og av Lara fikk jeg en apportbukk i tre. Jeg visste ikke at hun hadde så lyst til å apportere? I tillegg fikk jeg hodelykt av guttene i huset, så nå håper jeg på varmere vær. Da blir det skiturer ut i de stille kveldstimer på hunder og meg. Det blir deilig! Til nå har jeg bare hatt en hodelykt som lyser ca. ti meter foran meg, men skal jeg ut i de store skoger i Snertingdal, må det mer lys til. Jeg gleder meg!!

Så gjenstår det bare og ønske alle våre hundevenner en riktig god jul og et godt nytt hundeår! Vær aktive i 2011, så ses vi plutselig på en utstilling eller en lydighetskonkurranse ut på våren en gang!

GOD JUL OG GODT NYTT ÅR!

Kommentarer

Populære innlegg