MH, sykdom og trening

Hoffet har vært ute på tur igjen, nærmere bestemt til Hauerseter leir ved Gardermoen. Det er der Forsvarets hundeskole ligger, og nå skulle jeg ønske jeg var litt yngre, og hadde søkt meg dit som 18 - 20 - åring. Men, sånn ble det ikke - og nå er jeg dataingeniør i stedet :-) På Hauerseter leir hadde Hovawartklubben satt opp mentaltest. Denne gangen en MH(Mentalbeskrivelse Hund), og nå var det Nicko sin tur til å testes. Av de 6 i hans kull, var han den som hadde forsvar i seg. Og det synes jeg en hovawart skal ha. De er jo tross alt en gårdsvokter. Jeg mener ikke at de skal ha mye, men en passelig dose, kombinert med et tøft hode. Han bestod med glans, han - selv om far var litt frustrert over at han var så mye mer opptatt av å snuse på alle de kule luktene i skogen enn å høre på han.
Dessverre hadde fotografen tatt ferie under prøven til Nicko (jeg glemte jo helt å ta med kamera!!!), så det ble ingen bilder av kjekkasen i aksjon.
Når det gjelder forskjellen på FA(funksjonsanalyse) og MH(Mentalbeskrivelse Hund), er det ikke så stor forskjell på øvelsene, men mer hvordan de utføres. Hundene er som regel yngre når de går gjennom en MH enn en FA, derfor er MH'en mildere enn FA'en. For å ta forskjellen på en øvelse:
Regnfrakken(kaller jeg den): Det er da det kommer en person dekket av en grønn, heldekkende regnfrakk ut fra skogen. På FA går denne sakte og med jevne mellomrom gjør den seg stor og blafrer med regnfrakken. På MH hopper den mer lekende og tar til slutt ut en fille som den leker med. Så gjemmer den seg og inviterer til lek. Det gjør den ikke på FA. Der er den bare stor og skremmende før den snur seg og setter seg på huk. Sånn opplever jeg forskjellene. Jeg tror man fyller begeret fullere på FA enn på MH. (tar gjerne kommentarer på dette, altså!!)

Lara har ikke vært i form på en stund, og vi leter etter en årsak til hvorfor. Hun er slappere enn vanlig, og tisser jevnt når vi går tur. Dyrlegen fant bakterier i urinen, men ingen krystaller eller betennelsesceller. Nå har det vært forsøkt to typer antibiotika, men ingen ser ut til å virke, så nå blir det ny dyrlegetur på henne.
Pia er på topp i løpetiden sin, og det merkes på Nicko (Håper det snart er over!!!)
Begge jentene trener lydighet nå, og det er så gøy! Det er ganske utfordrende å trene så vidt forskjellige hunder, for de må motiveres på hver sin måte. Lara liker masse heftig lek der hun kan være litt bulldoser, mens Pia er litt mer forsiktig. Det gledelige er at hun også har begynt å leke, så nå kan jeg bruke lek som forsterker i tillegg til godbitene. Og hun har super framgang!! Jeg fikk spørsmål i går om når jeg skal starte i konkurranse med henne, men det blir nok ikke før utpå høsten.

I tillegg har Land Hundeklubb startet opp med brukshundtrening på søndagene. Det er et supert tiltak. Her trener vi på spor, rundering og feltsøk samtidig som vi har det sosialt med grilling og familie. Rett og slett herlig når man kan kombinere trening av hund med familie og venner! Lara fikk være med på første trening (Pia var ikke helt med den dagen pga løpetid), og fikk prøve seg på søk inne på treningsbanen. Trine og Sondre gjemte seg et sted, og Rune et annet. Det tok ikke lang tid å finne de! :-)
Rune hadde med Nicko, og han fikk gå sitt andre spor. Jeg må si han er superflink til ikke å ha gått særlig mye spor. Han har nese for sånt! :-) Leken i enden var ikke så spennende, men å gå sporet var skikkelig gøy! Hvordan belønne en hund som elsker spor?
På søndag er det ny trening, og da skal det planlegges litt mer, sånn at vi er forberedt på hva vi skal gjøre!

Kommentarer

Populære innlegg