Lydighetskurs med Rosita

Høsten er her, og vi er i gang med forberedelsene mot vinteren. Det innebærer å få ferdig badet og få veden inn på låven, så den rekker å tørke litt før det blir kaldt. At veden skal bli tørr, har jo vært en utfordring i år...

Samtidig prøver jeg å trene jentene mine på lydighetsbanen, noe vi alle 3 er glade for. Det er en god adspredelse i dagens stress og mas å få tatt turen til hundeklubben for å trene. Helgen den 10 - 11 September var vi på lydighetskurs med Rosita Johansen. Hun har holdt kurs for oss før, og av henne får vi masse gode tips! Det er så mange aspekter vi nybegynnerne ikke har fått med oss innen hundetrening som hun er så flink til å få fram. Jeg lærer i alle fall masse nyttig i forhold til det å trene mot konkurranse av henne.

Jeg var i utgangspunktet på kurs med Pia, for hun har jeg liksom ikke fått tatt tak i skikkelig. Hun er så glad i å trene, og blir rett og slett en smule overivrig.. Og så er hun veldig avhengig av mor, noe som gjør dekk-bli og sitt-bli veldig vanskelig. Hun snur seg etter meg når jeg skal gå bak, og vil helst følge etter meg når jeg går fra henne. Dette er nok den største utfordringen jeg vil ha med henne. Og der fikk vi gode tips av Rosita på hvordan vi kan befeste dekken og sitten. Vi trener på det, og gjør sakte men sikkert framgang.
Apport er også et problem for Pia. Hun liker ikke å ha "ekle" gjenstander i kjeften! "Jeg er da vitterlig en prinsesse!", sier Pia, og spytter det ut igjen - hvis hun i det hele tatt nedverdiger seg til å ta det i munnen i det hele tatt. Her fikk vi også gode tips til hvordan vi kunne gjøre det, så nå leker vi katt og mus med leker og apport for å få opp interessen for å gripe og holde. Det kommer nok, selv om det sitter hardt inne - hun leker da med dra-leker nå, og det tok det lang tid før hun ville. Nå synes hun det er kjempegøy!

Lara fikk prøve seg på dag 2 på innlæring av neseprøve. Det var gøy, og absolutt noe som falt i smak hos Lara. Hun fikk bruke nesa, og jobbe selvstendig, og da er hun i sitt ess :-) Vi fikk masse skryt, og Rosita hadde egentlig ikke så mange tips å komme med. Men, hun lærte oss hvordan vi skulle gå fram for å trene inn neseprøven, og det var veldig greit. Nå blir det innkjøp av pinner i haugevis sånn at vi kan trene videre på denne øvelsen.

Alt i alt er hodet fullt av masse tips og triks for å komme videre med lydighetstreningen. Med Lara har jeg som mål å rykke opp, og Pia og jeg skal starte så fort vi får trent inn øvelsene. Treningsdagbok har jeg også startet med, og prøver å bli flinkere til å planlegge treningene i forkant, sånn at jeg har en  plan for det jeg vil trene på. Vi utfører korte økter for øyeblikket, men når øvelsene begynner å sitte, blir det lengre økter på begge jentene. Lara og jeg starter i Vikingskipet helgen 8 - 9 oktober. Det blir gøy!!!

Kommentarer

Populære innlegg