Opp og nedturer

Når man trener hund, må man være forberedt på både opp- og nedturer. Når du tror du har knekt koden på en øvelse og endelig ser framgang, kan du banne på at neste trening ikke er i nærheten av det du hadde håpet på.. 

En litt oppgitt hundefører, men hunden er forholdsvis lykkelig, da..

En slik opplevelse hadde vi på torsdag. Vi har trent veldig godt på felt og hatt god framgang gjennom treningene, men på torsdag gjorde vi et forsøk på å ta treningen et steg videre. Det gikk ikke, så da er det bare å rykke tilbake til start! Det var første gang jeg forsøkte å sende Grym ut i et felt uten å se hvor vi hadde lagt gjenstandene. Til nå har vi stort sett trent i litt smalere gate, med Grym bundet utenfor feltet slik at han har sett gjenstandene bli lagt ut. Vi har trent mye på apport, og han apporterer stort sett alt jeg kaster ut, men ligger det "dødt", er det ikke interessant. Jeg står litt i stampe for å klare å knekke denne gjenstands-interessen. (og for så vidt figurant-interessen). 

Grym er en snuser, og elsker å snuse på alle lukter, og kan virkelig fordype seg i en luktflekk (nesten som oksen Ferdinand der han sitter og lukter på blommorna..) Og når han begynner sånn, slår hovawarten inn (jeg kommer når jeg selv finner det for godt!). Da funker ikke innkalling (som vanligvis sitter ganske godt) og alt går inn det ene øret og ut det andre. 

Å trene en hovawart er ikke det samme som å trene en border collie eller en hund/rase som er avlet fram for å tjene eieren sin. En hovawart er veldig selvstendig, alt for smart, og avlet for å beskytte større gårder og budskap. Den må kunne ta selvstendige avgjørelser. Den er en ypperlig brukshund, og kan brukes til både søk- og redning, tjenestehund og generelt i ulike bruks- og lydighets-sammenhenger. De metodene man som regel bruker i innlæring, funker ikke på en hovawart. Der må man finne helt andre metoder, kjøre få repetisjoner og gjerne på en sånn måte at hunden tror det er den som har funnet på det.. Veldig enkelt, ikke sant?

Jeg liker utfordringene i hundetreningen, selv om jeg ofte kan være rimelig frustrert :) Det er vel derfor jeg har valgt hovawart - den gir meg utfordringer som ikke alltid er like enkle å løse. Ingenting kommer gratis! Og med en omplasseringshund er det enda et hakk vanskeligere. Så til dere som mener at Grym ikke kan bli til noe - jeg skal vise dere at det ikke stemmer! Vi SKAL få det til!

Grym trener på dekk-og-bli

Kommentarer

Populære innlegg