Trening og gøy med mine to beste venner!

 Det har skjedd ganske mye på treningsfronten siden siste innlegg. Både Grym og Lilly har trent mye feltsøk, og begge har tatt fine steg i riktig retning. Vi har mye å trene på enda, og foreløpig må Grym ha en del påvirkning for å forstå at han skal hente de tingene som ligger ute i skogen. Lilly har skjønt at hun skal hente dem, men de vanskelige velger hun å la ligge :-) 




 Grym og jeg har hatt noen veldig gode treninger med Norske Redningshunder, og nå har jeg et håp om at noe begynner å løsne. Han har endelig funnet ut at det er gøy med disse menneskene som plutselig sitter ute i skogen med pølsebiter og godis! Vi jobber nå kun med direkte belønning ute hos figurant, men kjører en "form for flying" på midtlinja, slik at vi får flyt i treninga. Det er litt vanskelig å forklare, men man plasserer ut en figurant på hver side av midtlinja, begge utstyrt med masse godis :) På første slaget, gir første figurant en lyd for å få oppmerksomhet utover. Grym springer ut til figuranten mens jeg beveger meg framover. Etter at han har fått litt godis ute hos figuranten, kaller jeg han inn igjen mot midtlinja. Der tar jeg han ikke inn, men lar han løpe rett over til den andre siden for å fortsette søket der. På den siden sitter figurant nummer to med masse godis.. Og slik fortsetter vi noen slag, før vi prøver å gi oss på topp! Dette har fungert helt strålende!

I oktober skal vi på runderingskurs, og da håper jeg at vi skal få noen tips til hvordan vi kan ta dette videre. For, løsbittet vil han ikke ta.. I hvertfall ikke når det ligger på bakken, eller er i hånda på noen andre enn meg... 

Uansett, vi har framgang! Og når man er på NRH trening, må man sitte figurant for andre. Det er lærerikt og gøy!

Sitter figurant ute i skogen


Lilly må jo også få litt trening, så hun og jeg har vært på nybegynnerkurs i Rallylydighet. Hun er altså så arbeidsvillig, og elsker å trene! Det er skikkelig gøy å jobbe sammen med henne! Og så ble jeg ikke akkurat mindre stolt når instruktøren sier "Det der er den fineste cavalieren jeg har sett!", og skrøt av både utseendet og arbeidslysten. For å si det sånn: Dette er en frisk cavalier med masse arbeidslyst. Dere som vil forby denne rasen kan ta dere en bolle!
Ja, vi skal jobbe med helsen på cavalieren, men å forby dem er ikke løsningen på en så solid, vennlig og arbeidsvillig rase!


Her har vi kontakt, gitt!



Kommentarer

Populære innlegg