Fjelltur i Førde

I sommerferien dro vi til Førde. Rune er en ivrig skytter, og landsskytterstevnet ble holdt der i år. Det ble mye skyting og lite trim, men etter at jeg hadde sittet og kikket på fjelltoppene som omkranset oss i flere dager, måtte jeg bare ut! Jeg klarer simpelthen ikke å se fjell uten å komme meg opp på et... Og sånn ble det! Det var stekende sol og brennhett, men Lara og jeg la i vei. Det bar oppover i veldig stigende terreng, og varmen var merkbar. Da vi hadde gått et stykke, rastet vi ved en elv, og Lara fikk drikke rikelig før vi fortsatte oppover.



Det var en kjempefin tur i deilig vær - fjellet lokket og jeg kunne sikkert gått i mange timer. Lara derimot, ble veldig preget av varmen, så etter å ha gått i ca 1 og en halv time, valgte vi å ta en pause før vi snudde. Jeg stoppet for å rekognosere - finne et egnet rastested, men mens jeg kikket meg rundt hadde Lara funnet et lite myrhull som hun la seg ned i. Stakkars jenta, hun var så varm! Men, ned i myra var det nok godt og kjølig, for hun kviknet til etterpå.



Vi gikk et lite stykke til for å finne igjen samme elva som vi hadde rastet ved tidligere, og der fant vi en fin liten dam. Lara hoppet uti og ble liggende og duppe i vannet i flere minutter. Det var nok deilig! Vannet var rent og friskt, så vi drakk rikelig av det, begge to! Ikke noe er bedre en rent, norsk fjellvann!

Så gikk turen nedover igjen. Naturen var overveldende med høye fjell på alle kanter. Det ble noen terapautiske inntrykk og både dame og hund fikk gått av seg litt frustrasjon (ingen av oss liker å sitte stille alt for lenge..) På turen ned igjen traff vi på noen kuer, og det taklet Lara veldig fint. Hun var rolig og behersket, uten antydning til å ville oppsøke dem. Det er helt greit, synes jeg! Før vi gikk tilbake til hytta, badet vi nok en gang i et deilig vann like ved. Dette var en tur man husker i lang tid framover!




Kommentarer

Populære innlegg