På ski med hund

Egentlig er det flott å ha to hunder, for det krever at man holder både dem og seg selv i aktivitet. Siden hundene er så store, og jeg ikke har lyst til å brekke bein, armer eller lignende kroppsdeler, går jeg på ski med en om gangen.:-) Dermed ble det i helga to skiturer på 9 km hver gang.

Pia er så grei å ha med seg. Hun er vel ikke akkurat noen trekkhund, men lett å ha med på tur. Det er stor forskjell på henne og Lara. Mens Pia nesten ikke blir anpusten, er Lara helt kjørt etter en kilometer. Og det har ingenting med dårlig kondis å gjøre, men måten de disponerer krefter på. Lara kaster seg i selen og drar fra første sekund, mens Pia mangler dra-genet. Uansett hvilken av damene jeg har med, koser jeg meg veldig i skogen sammen med hundene mine! Jeg har verdens beste hunder!

På fredag gikk jeg med Pia, og hun virkelig koste seg med å få lange ut i skogen. Det er fine og faste løyper, så det er enkelt for hundene å strekke skikkelig ut. I nedoverbakkene blir hun hengende litt etter, men kommer som ei kule bak meg. Når man ser på henne, kan man nesten se at hun smiler. Det er lett å se at hun koser seg!

Lørdag var Lara sin tur. Hun fikk litt sosialisering på turen også. Vi møtte nemlig på en tømmerhogger ute i skogen. Det var litt skummelt, for på samme sted stod en hogstmaskin og duret. Det hadde ikke Lara sett før, så hun ble litt redd. Lara har en tendens til å være litt bus mot fremmede, så jeg hadde tatt henne inn i kort bånd før vi skulle gå forbi både mann og maskin. Det måtte jeg raskt løsne opp, for hun ble så skremt av den maskinen at hun nesten rev meg over ende. Så da fikk hun langt bånd slik at hun kunne løse situasjonen selv. Og det gjorde hun helt fint - hun hilste pent på tømmerhoggeren og gikk forbi maskinen. Da vi senere kom tilbake, satt mannen der og reparerte maskinen. Det var bra, for da fikk Lara hilse på ved maskinen, slik at hun så at den ikke var farlig.
I tillegg traff vi på en familie med ei lita jente i skogen. Små barn har vært litt ekle før, men nå har hun nok kommet over det verste rundt det. Hun oppførte seg i alle fall veldig fint nå!

Jeg fikk også testet bruk av sokker på hundene vs. ingen sokker på skitur, og jeg må bare anbefale sokker! Da har hundene det mye bedre, og får ikke masse snø inni potene. Det gjorde underverker!

Kommentarer

Populære innlegg