Påsketrening :-)

Det er en stund siden vi har skrevet noe her, gitt :-) Men, litt skryt må vi da få plass til nå!

Først og fremst:

GRATULERER MED DAGEN, LARA OG PONDUS!!!!

Søskenparet er 1 år i dag!!!! Lara har vi hatt fra starten av , mens Pondus hentet vi hjem til oss den 23. februar. De storkoser seg sammen, og hjemme går det en kule varmt med de to i hus.. Men, det er bare koselig! Begge er gode, snille hunder, dog litt forskjellige. Pondus er rolig og ganske avbalansert, mens Lara er en vimsete turbo! :-) De utfyller hverandre veldig bra!



Søndag 16.03.08:
Påskeferie er deilig, og gir masse tid til trening.. I dag stod vi tidlig opp for å reise på trening med resten av NRH-gjengen. Det begynner å bli bart i skogen, så alle var ganske sugne på å trene rundering. Vel, på Raufoss er det fortsatt en halv meter snø, men på Lena/Skreia er det snart bart. Derfor dro vi til et sted de kaller Bikubene for å trene i skogen. Det var skikkelig påskevær, og mange som ville trene. Hele 11 ekvipasjer hadde møtt opp!! Dermed måtte vi dele oss, så halvparten trente ved Bikubene, mens resten forflyttet seg til Kvisthaugen. :-) Lara og jeg ble med dit, og skulle først i ilden!
Jeg var veldig spent på hvordan Lara skulle takle runderingen - hun har jo ikke gjort det før. I fjor trente vi kun på at figurantene gikk litt ut i skogen uten å gjemme seg og så skulle vi gå rundt og møte på dem. Da skulle de leke med henne sånn at hun skulle oppleve det å finne noen uti der som positivt.
I dag skulle vi prøve å sende henne ut for å finne gjemte figuranter i skogen - de lå helt ytterst på feltet, så hun måtte helt ut for å finne noen. Det første slaget ble så som så, siden hun ikke helt forstod hva hun holdt på med. Etter å ha funnet figuranten, slapp hun løsbittet inni skogen. Men, jeg fikk henne til å plukke det opp og levere det til meg, slik at vi fikk påvisning hos figuranten. De lekte voldsomt med kongen en stund, og det er så utrolig gøy!! :-) Etterpå skjønte hun tydeligvis at hun skulle finne noen der, for hun satte avgårde og begynte å søke.. Da hun fant figuranten og kom stormende inn igjen med løsbittet, ble jeg vel en smule sjokkskadet, for som regel har bittet vært utrolig morsomt å leke med, og det har vært vanskelig å få henne inn til meg for å avlevere. Men, i dag gikk det veldig bra! Vi sendte henne ut flere ganger, og hver gang var like bra! Det vi må jobbe med er å gjøre henne trygg ute i skogen. Hun er litt skeptisk, så hun går ikke så langt ut. Jeg måtte følge henne ut hver gang, fordi hun var usikker. Men, jeg må si hun gjorde en enormt god jobb!!!

På slutten av treningen la alle sammen ut et spor til hver av hundene, og så gikk alle hundene spor sammen. Dette gjorde vi for å trene litt på forstyrrelser mens vi jobber. Lara taklet det helt fint, hun var litt opptatt av alt rundt seg før vi begynte å spore, men så fort nesa begynte å jobbe, fantes det ikke annet i verden.. :-) hehe.. En nese for spor.. :-)

Tirsdag 18.03.08:
I dag hadde jeg med både Lara og Pondus. Rune skulle egentlig være med for å gå spor med Pondus, men han måtte være hjemme med Sondre - han hadde nemlig en smule løs mage :-)
Det ble mye venting på hundene i dag, for vi skulle i ilden til slutt. Men, det er trening det også - tålmodighetsøvelse.. Det skulle trenes rundering i dag også, og det gikk helt utrolig bra. Men, hun ble fort "tom" i dag. Siden hun ikke er så gammel og alt er veldig nytt, blir det jo slitsomt for henne. Men, hun takler det veldig bra, synes jeg. I dag var hun rask ut og fant raskt figuranten, og kom rett inn med bittet. Helt perfekt! Det var kun de to siste utsendingene som var litt brokete. Da begynte batteriet å gå tomt, så hodet virret litt. Men, selv om det gikk litt tregt, gjorde hun jobben sin helt til siste slaget. Da hun fant figuranten, tok hun bittet, men slapp det i skogen og kom inn til meg. Interessen var borte - helt tom.. Men, hun ble med meg ut igjen for å finne igjen bittet, og tok det opp da jeg ba om det. Påvisningen gikk også bra, selv om det tok litt tid fra hun tok bittet til vi fikk påvist. hehe.. Bare for å gi henne en positiv avlevering av bittet, tok vi kun en transport med belønning for avlevering. Da var hun rett ut og hentet bittet, og kom direkte tilbake med det! Hun gjorde en kjempejobb! Jeg tror noe har løsnet i det siste for arbeidsviljen har liksom kommet tilbake litt. Det er så gøy å se hvor flink hun kan være!! Jeg er sikker på at hun blir en god ettersøkshund med tiden!

Så var det Pondus da: Han lå lenge i bilen, stakkars! Men, da han kom ut var han så fornøyd så. Han fikk hilse på alle sammen på trening, og det går veldig bra. Han er en sosial kar, og liker å være blant mennesker! Men, han er veldig preget av at han ikke er sosialisert, for han takler uventede situasjoner ganske dårlig. Ingrid (treneren vår) skulle legge ut sporet for Pondus, så jeg ble stående igjen sammen med Pondus på stien der hun forsvant med bildekket hans:-) (han har fått et lite dekk med tråd i.. Det er så gøy å leke med!) Men, da hun kom tilbake rundt svingen med knitrende snø under skoene, ble det litt for mye. Han bjeffet og kastet seg ut mot henne. Heldigvis er hun en hundevant person, så det gikk jo bra. Men, han er utrygg i sånne situasjoner.. Det skal nok bli bedre med tiden - nå får han jo være med alle steder.
Så skulle vi gå spor da! Og Pondus går spor! Han er veldig flink til ikke å ha gjort noe sånt noen gang! Men, på slutten av sporet er ikke gjenstanden sterk nok riktig ennå - sporet er mye mer interessant.. hehe..
Vi gikk ut tre spor, og han gikk sporene kjempebra! De var enkle og ikke mer enn 50 meter, men det er nok for han til å begynne med. Han må erfare at det er positivt og masse lek på slutten av sporet først. Men, jeg synes godgutten er kjempeflink, jeg!!
Han skal nok bli en god sporhund etterhvert!

Kommentarer

Populære innlegg