Blåser liv i en gammel blogg

 Nå er det virkelig lenge siden jeg har skrevet noe på denne bloggen. Det stoppet helt opp da Lara og Pia, mine to fantastiske hoffejenter begge ble syke og på kort tid forlot oss. De var begge 9 år, men tapet av disse to ble en stor sorg for meg, og resten av familien. Det ble ikke lenger "Liv og røre" hos oss. I mange år nå har vi vært uten hund, mye på grunn av at jeg har hatt lang pendlevei og dermed hatt liten tid til å trene hund.

Men, i 2018 bestemte vi oss for at tiden for ny hund var inne, og inn i familien kom Heka B-Tunets Olivia, eller Lilly, som hun heter hos oss. Hun er en nydelig, ganske stor, cavalier-frøken med stor arbeidslyst og et gemytt som kan sjarmere hvem som helst. 






Før hun var året hadde hun både deltatt på valpekurs, rallylydighet og gått lange turer i skog og mark. Hun er et arbeidsjern av de sjeldne, og trenes i både lydighet og bruks. Til høsten skal vi på rallylydighets-camp og lære mer om det også. 

I 2019 begynte jeg så vidt å snakke om å få en ny hovawart inn i familien, og jeg begynte å se etter en valp som kunne passe inn hos oss. Men, før vi kom så langt, dukket det opp en flott blond hanhund som sårt trengte et nytt hjem. Og før jul i 2019, dukket Grym (Riverhof's Isi Asko) opp hos oss. Han var litt over 2 år da vi tok han over, og han kom jo, som de fleste andre omplasseringshunder med litt balast. Og i "slutten av tenårene" var det mye som måtte jobbes med. :)  Etter å ha vært gjennom flere hjem, tok det litt tid på å finne ro og trygghet hos oss, men gjennom tålmodighet og klare grenser er han nå en trygg og godmodig bamse. 






Grym og jeg trener redningshund, og selv om han nok er for gammel til å rekke godkjenning, får både jeg og han masse erfaring vi kan ta med oss videre. Foruten redningshundtrening, er vi også aktive i Gjøvik hundeklubb, og trener bruks og lydighet. Han er kanskje litt tunglært, men det går da framover der også :) (det kan også være at mor ikke er så god til å lære bort..)

Men, det er gøy å trene, og hundene setter stor pris på all aktivitet vi holder på med. Vi tar små skritt hver dag. 










Kommentarer

Populære innlegg