Impulstrening i skogen

I dag fikk jeg inn en kjempefin feltsøk-økt i skogen med begge hundene. Jeg er så fornøyd! Som jeg har nevnt tidligere, er det vanskelig å drive opp engasjementet til Grym, men i dag jobbet han knallbra! Hundetrening er vel som alt annet, man har oppturer og nedturer, og i dag ble det en gedigen opptur. 

Bittelitt forventningsfulle...


Det har vært veldig vanskelig å få Grym interessert i å søke etter både gjenstander og mennesker (vi trener jo også redningshund). Og nok en gang tror jeg det munner ut i ballasten han har før han kom til oss. Nå kjenner jeg jo egentlig ikke detaljene i bakgrunnen hans, men jeg har forstått det som at han har blitt trent en del i Nosework og Rallylydighet tidligere. Jeg mistenker at han ikke har fått lov til å være hund, og at han ikke har blitt godt sosialisert. Han har kun vært på trening, og i mellom der har det ikke vært mye kontakt med folk. Når vi fikk han var han redd søppeldunker langs veien og han ignorerte både meg og andre mennesker. Jeg har jobbet hardt for å vinne tillit og gleden i å jobbe sammen med meg. 

Da vi fikk han, kunne han ikke å leke, men nå er det å løpe etter kong og kampe litt med meg ganske mye verdt. Det har tatt tid. Mange sier at voksne hunder ikke kan læres å leke, men det vil jeg si at vi har fått til! Det er mange som sier at jeg skal gi opp, at denne typen trening ikke er noe for han, men på dager som i dag føler jeg at det blir kraftig motbevist. (så kommer det garantert noen nedturer igjen, men de tar vi da det dukker opp). Sjekk denne videoen a! :)

Grym i farta :)


Lilly er jo, som sagt, mye enklere å trene. I dag tok jeg begge hundene med ut i feltet, slik at de kunne følge med på at jeg både tråkket og la ut gjenstander. Jeg tror også at jeg gjorde et sjakktrekk ved å trene Lilly først, mens Grym så på. Han ble veldig ivrig der han stod og så på henne jobbe. :) Hun jobber altså så utrolig bra, og søker over hele feltet grundig. Gjenstandene fant hun enkelt og apporterer de inn til meg på linja. Vi har ikke avleveringen inne enda, men det har vi ikke trent så mye på heller. Det kommer!

Lilly i farta

Det lå tre gjenstander i feltet og begge fikk to runder hver. I dag trente vi litt lengre økter, og jobbet til alle gjenstandene var funnet. Det krever litt av hundene, men det øker (forhåpentligvis) forståelsen av at man ikke er ferdig om man har funnet en.. Man må jobbe til mor sier vi er ferdige :)




Kommentarer

Populære innlegg