Litt av hvert..

Nå er det visst en stund siden jeg skrev her. Hos oss går det i ett med sykdom, så man blir litt redusert til tider. Det får være unnskyldningen min denne gangen :)

Torsdag i forrige uke var Lara og jeg på lydighetstrening i regi NRH. Vi har en utrolig dyktig instruktør i laget som gir oss masse tips til hvordan vi kan lære inn øvelsene. Den torsdagen hadde jeg bestemt meg for å trene på lineføring, og det går jo så fint! (når hun bare får fokusert - det skjer jo så mye man bare må følge med på!) Så lenge mor har godbiter, følger vi med! Etter hvert nå skal jeg begynne å fjerne godbitene i korte stunder og se om hun vil jobbe likevel. Jeg tror hun gjør det, men stoler vel ikke helt på det ennå :)
På slutten av treningen tok vi en felles dekk, og med tanke på at Lara kun er 10 måneder, er hun dødsflink! Et par av de andre hundene reiste seg og forlot plassen sin, men Lara lå like rolig! Hun har virkelig skjønt dekk-bli.. Det eneste jeg kan pirke på, er at hun setter seg opp når jeg kommer på plass - litt ivrig på godbiten :) Men, da får hun ikke noe, da.. Jeg dekker henne igjen og tar en kort bli før jeg går inntil og ber henne sette seg opp. Og da funker det fint! Hun skjønner hva hun har gjort galt.. :-) Jeg har en dyktig hund! (ikke stolt, nei..)

Søndag var vi på NRH trening, og da gikk vi spor og trente søk etter figuranter. Sporet kan man vel ikke akkurat skryte av. Hun ble veldig distrahert av en annen hund som gikk spor like ved, og syntes det var mye mer interessant enn sitt eget spor. Jeg fikk ikke satt henne på sporet før han var ferdig.. Men, da gikk hun ganske greit. Egentlig burde jeg vel lagt ut et spor til rett etterpå, sånn at hun forsto hva vi holdt på med, men sånn ble det ikke! Min feil!
Ettersøkene vi gjorde etterpå gikk veldig greit! Hun tar bittet ute hos figuranten, og kommer tilbake med det (etter en liten seiersrunde - de blir kortere og kortere..) Jeg synes hun er veldig dyktig, og leter nøye på hvert sted. Vi har selvfølgelig langt å gå ennå, men hun har store framskritt synes jeg!

Jeg ser at vi mangler lydighetstrening, så vi får begynne med noen korte økter hjemme. Vi trener jo en del inne, men det blir ikke det samme. Hun må ut der det er forstyrrelser, og til nye miljøer. Vi har egentlig en fin treningsbane rett ovenfor oss, så vi får ta noen turer dit når all sykdom har lagt seg! Det tar jo ikke mer enn en time å trene litt! Det har vi tid til!!

Som nybegynnere (både Lara og jeg) feiler vi mange ganger, men heldigvis er vi begge så lure at vi lærer av våre feil :) Det blir nok en ekvipasje av oss en dag også!

Kommentarer

Populære innlegg