Til Hovawartens forsvar..

Nå føler jeg virkelig at det er på tide å ta hovawarten i forsvar! Hovawarten er ikke en nervøs og engstelig hund, som ikke liker mennesker, men en utadvent og glad hund! Den er familiekjær og er godt egnet som tjenestehund og brukshund.

Hovawarten hadde dårlig rykte på 80-tallet. Dette var på grunn av at den var reservert og skarp, ikke nervøs og engstelig. Det er veldig lenge siden Hovawarten var som som den var på 80-tallet, nå er den en godt sosialisert, omgjengelig og allsidig brukshund. Jeg håper dette avliver mytene noe, og at folk får en helt annen oppfatning av hovawarten i framtiden!

Her kan du lese om rasen og danne din egen oppfatning:
http://da.wikipedia.org/wiki/Hovawart

http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=66

Jeg har verken sett eller lest om uberegnelige hovawarter, og de hovawartene jeg kjenner (som kommer fra minst 3 forskjellige oppdrettere), er veldig trivelige og snille hunder! De har et godt gemytt og masse liv! De trenger, som de fleste aktive hunderaser, masse trening, både mentalt og fysisk. I tillegg må de jo sosialiseres - som alle andre hunder!

Jeg elsker min hovawart!

Kommentarer

Populære innlegg