Lavinetrening..

Lara ligger som en tom potetsekk i hjørnet i sofaen, glad og fornøyd etter dagens trening. Jeg gikk ut tidlig i dag for å lage snøhule. Det er så lenge siden vi har trent noe som helst, så jeg ville gjøre det enkelt for Lara første gang vi skulle trene vinter igjen. I noen dager nå har jeg forberedt Rune på at han må være figurant, og ligge sammenkrøllet i en liten snøhule. Først trodde han at han ble kastet ut, men skjønte etterhvert at det bare var for litt lavinetrening:-) Og i dag gikk vi i gang igjen.
Forberedelsene var å få Rune plassert inn i hulen og få tettet den godt igjen.



Da han var på plass, lukket og pakket igjen, hentet jeg Lara. Før vi gikk ut kledde jeg på henne refleksvesten hun bruker når vi trener, og bittet. Jeg prøver å gjøre det konsekvent når vi jobber med redningshund-trening, slik at hun vet hun er på jobb når jeg setter på henne "utstyret".
Da alt var klart, satte jeg henne i utgangsposisjon ved min venstre side. Der måtte hun sitte til fotografen(meg) fikk tatt bilde..

Så fikk jeg henne i søkemodus og ga kommandoen "Finn den" (ja, jeg vet mine kommandoer er utradisjonelle, men de funker uansett. ) Hun satte avgårde..
Jeg hadde laget en "dummy"-snøhule som jeg forventet at hun skulle sjekke ut først, og det gjorde hun.

Der var det jo ingen(bare Sondre i full offentlighet), så hun duret videre..
Det tok ikke lang tid før hun fikk ferten av Rune!
Hun begynte og grave - ja, det gjorde hun nemlig - for første gang!!!! Bittet holdt hun perfekt i munnen hele veien tilbake til meg, og satte seg på min venstre side, holdt bittet til jeg sa "takk".


Så ga jeg kommandoen "vise" og så satte hun av sted for å få kongen sin :-) Det var et helt perfekt søk (noe småtteri selvsagt, men kjempebra likevel!)!

Ut av snøhula kom denne snømannen:

Etterpå var vi ute en liten stund, før vi gikk inn og laget mat og kakao. Og Lara var nok aller mest fornøyd. Det ser jeg på måten hun slapper av i sofaen på. :-)

Kommentarer

Populære innlegg