Tid til hund - deilig!

Det er så deilig at jeg endelig har tid til å trene hundene mine litt! Vi har egentlig ikke trent lydighet direkte, men vi har jobbet en del med kontakt.
Jeg tror det er like greit å starte forsiktig, og heller ta av etter hvert. Lara kan jo egentlig masse, men etter å ha vært nærmest i dvale i vinter (jeg altså..), så trenger også hun at vi tar det litt piano til å begynne med.
Pia er i oppstartfasen, så hun må også trenes på kontakt. Nå er hun veldig lettlært, så det er ikke noe problem. Lydighetsøvelser, derimot, er det verre å lære inn, så der må jeg være kreativ. Hun er helt forskjellig fra Lara, så jeg må tenke helt annerledes enn jeg gjør med henne. Det er neimen ikke lett!
I påsken har jeg hatt tid til å skille dem litt, og det tror jeg de har godt av. Lara har gått lang tur med mor alene, og jeg syntes jeg hørte henne tenke.. "Jeg skal gå såååå pent i bånd at jeg får gå tur helt alene hele tiden!!" For hun gikk virkelig strålende. Vi har ikke øvd så mye på å gå ved foten når vi er på tur, men jeg tenkte jeg skulle prøve det litt. Og det gikk jo helt strålende! Nå bruker jeg andre kommandoer enn jeg gjør på lydighetsøvelsene, men det skjønte hun helt fint! Og hun gikk som hun aldri skulle gjort annet.. Merkelig!! Men, som sagt tror jeg det var lykken over å få være med mor alene som rett og slett var drivfaktoren:-)

Pia har jeg hatt med meg i bilen, for hun er litt skvetten av seg om dagen. Hun har fått sosialisert seg litt. I går dro vi til pappa, og hun fikk være med inn. Der ble hun rett og slett skjemt bort av "bestefar" som hadde masse godbiter på lur. (markies) Etter at vi hadde vært der, dro vi i butikken. Pia fikk sitte igjen i bilen (en liten toyota corolla - uten bur), så hun så alt som skjedde rundt seg. Da jeg kom ut igjen, hadde hun lagt seg rolig i baksetet. Flink jente!!!! Som avslutning på turen, tok jeg henne ut og stod foran kjøpesenteret en liten stund før vi tok oss en runde i Raufoss sentrum. Nå var det ikke all verdens liv der, men jeg tror faktisk det ble akkurat passe for Pia. Noen som stod og pratet på fortauet, en syklist og biler og moped/motorsykler. Hun var i alle fall kjempeflink! Med litt kontinuerlig trening, blir hun nok helt fin!

Lara skal også få noen sånne runder, for disse menneskene er noen skumle vesener.. Pondus, som har hatt den verste oppveksten, er jo den som er tryggest når han møter folk. Merkelig!!

Kommentarer

Populære innlegg