Trim og trening..

Det går litt i rykk og napp med trening om dagen, men vi holder da på så smått. Denne uken har gått med til å trene masse sosialisering. Jeg har med vilje skilt Pia og Lara litt, for Lara er litt hønemor, og Pia er i spøkelsesalderen. :-) Hun ser jo farer overalt, litt sånn som minstegutten her hjemme. Han er 3 år snart, og har begynt å forstå sammenhenger mellom ting. Og sånn tror jeg det er med Pia også. Når Pia reagerer på en "fare", er Lara rask til å støtte opp, så jeg tror de har gått av å gjøre noen erfaringer uten påvirkning fra den andre.

Pia har vært med på bilturer og fått lov å være med til faren min - han er kjent, men det er sjelden hundene er med inn hos han. Der er det nemlig en kattepus som ikke får kjempepen behandling av 3 hoffer.. Men, Pia alene går veldig fint, hun er så forsiktig med pusen, så. :-) Og pappa har falt helt for det blonde sjarmtrollet. Hun er jo så yndig og imøtekommende og har et så utrolig vinnende vesen at hvem som helst bare må falle for henne. Når hun skal hilse, kommer hun litt lavt og forsiktig, og så fort kontakt er etablert, prøver hun å slikke vedkommende - eller jeg tror faktisk det er automatikk i den tunga.. Den begynner å gå av seg selv..

Lara har jeg tatt med til Dokka sentrum for å lære litt folkeskikk. Vi har gått rundt og sett på ungdommene som sitter på gatekjøkkenet, og som sykler rundt om i gata. Noen hunder har vi også møtt, og alt har gått helt fint. For å venne henne til at folk kan komme og gå, har vi stått utenfor en bensinstasjon der det er masse trafikk. Det gikk veldig fint helt til det kom en jente med lue langt ned i øynene og en stor boblejakke.. Det var skummelt det! Så da måtte Lara bjeffe litt. Jeg skjønner henne godt jeg - jeg ble også litt redd da hun kom. Hvem har vel stor boblejakke og lue nå som det er så godt og varmt?? Må jo være noe rart.. :-) hehe.. (ikke for å unnskylde Lara altså...)

I dag har begge jentene og jeg gått tur, og etterpå har vi hatt litt felles lydighetstrening. De er på veldig forskjellige nivåer, så for Lara blir det mye tålmodighetstrening, og for Pia er det grunnleggende øvelser. For meg er det rimelig utfordrende å få hundene til å forstå hva jeg mener og hvem jeg mener skal utføre det. Men, det fungerer, og er en litt morsom måte å trene på innimellom. Jeg tror det egentlig er greit for jentene også, for de må jo etterhvert lære seg at de kanskje må være i ro selv om andre hunder holder på. Morsomt er det, i alle fall!

Kommentarer

Ellen sa…
Så flink du er. Nå er du i gang. :) Lykke til videre.

Populære innlegg