Runderingstrening og besøk hos Helga!

Søndag ble en ganske hektisk dag. Lara og jeg stod opp ca. 07.30 for å gjøre oss klare til en dag med rundering. Jeg børstet støvet av NRH-sekken min og fant igjen alle kong'er og andre nødvendige ting til en dag i skogen. Til Lara kuttet jeg opp masse grillpølse fra dagen før, og til meg ble det brødskiver og kaffe.
Jeg vet jo fra før at NRH treningene kan bli lange, så vi hadde med masse mat og masse vann! Vi skulle trene som nr. 4 i rekken av hunder, og som den utrente ekvipasjen vi var, ble ikke tiden ute i terrenget lang for Lara.
Det første som skjedde, var at instruktøren ville se hvordan jeg lekte med hunden min. Da jeg viste han hvordan vi leker i skogen (jaktlek og drakamp med kong), fikk vi fort beskjed om at dette var noe hunden min ikke fant særlig behagelig, siden det blir alt for tett innpå figuranten. Jeg visste egentlig dette fra før, men har ganske lenge blitt fortalt at dette er den beste måten å leke med hunden på. Lara elsker jo å kaste kong! Hun må ha fart og moro, og konger som flyr langt og høyt! :-) Og da er det lurt å ha to, sånn at hun kommer tilbake med den.. Men, for mange figuranter er jo dette krevende. Da må jo figuranten gi masse av seg selv, og det er det ikke alle som vil. For første gang fikk jeg høre at Lara er veldig avhengig av meg, og at jeg gir henne lov til å utføre en oppgave. Derfor må jeg dempe meg ute hos figurant. Jeg må også være mer dempet på midtlinja. Dette hadde jeg ikke tenkt på, for i mine øyne er den jenta utrolig egenrådig..
Da vi til slutt fikk opp lekelysten hennes, fikk hun jo glatt til resten av prosedyren med å være ute hos figurant, melde og vise. Så nå skal vi jobbe hardt med å få opp figurantinteressen, og motet til å leke sammen med figuranten. Det kommer nok fort.

Det beste jeg hørte på trening, var at Lara er en meget behagelig og sosial hund. Hun er veldig glad i mennesker, og elsker klapp og kos. Jeg visste jo det fra før, men med hovawart får du høre mye rart.. Det ligger fortsatt mange myter igjen rundt denne hunden. Jeg er veldig glad for at jeg har kjøpt mine hunder hos Ellen, for jeg vet at hundene hennes har godt gemytt, og er glade i folk. Det er en forutsetning for å ha hund i dagens samfunn!

Etter trening reiste jeg til Helga, som akkurat har fått 11 valper!! De 6 dager gamle nøstene var nydelige! Da jeg dro dit, visste jeg ikke at de var født, så du kan si jeg ble overrasket da jeg fikk være med ned for å mate dem! Bjuti var så fin sammen med valpene, og godtok meg med en gang. Hele tiden sjekket hun om alle hadde det bra, og tross en skikkelig vondt betennelse i det ene brystet, ammet/diet?? (hva heter det hos hund?) hun de små nøstene. I tillegg fikk de mat på tåteflaske, for det ble litt lite mat. De har doblet vekten sin på 6 dager! Helt vanvittig! :-) Oppi det hele fikk jeg spørsmål om jeg også skulle starte kennel.... Urettferdig spørsmål der jeg satt med et lite svart nøste på fanget! :-)

Kommentarer

Populære innlegg